Autotarvike rallisarja 2026

Autohuolto ralli Sastamala 9.5.2026

Mollivoittoinen kausi jatkuu

Moi kaikille, Sastamalan Autohuolto ralliin tehtiin lujasti valmisteluja ja tavoite oli saada se ensimmäinen maaliin ajettu kisa, toisin taas kävi.

Perjantaina nuotille ja upeata reittiä piirtämään paperille. Oli iso kovaa ja pientä teknistä tietä tarjolla, joten fiilikset olivat korkealla. Etukäteen oli tiedossa se että tämä väliaikainen vaihdelaatikko oli aivan liian pitkällä perällä varustettu, mutta muutakaan ei ollut tähän hätään tarjolla, kun varsinainen tuleva suorakytky oli vasta viety Kimtechille työn alle.

Perjantaina nuotin jälkeen kokoonnuttiin kartturi Apin luokse yöpymään Ylöjärven Kääpätielle ja laitettiin grilli kuumaksi. Lauantai aamu valkeni komeella kelillä ja lähdimme hyvillä mielin kohti Ellivuorta, jossa Astra oli ollut näytillä perjantai aamusta asti. Turvallisuustarkastuksen jälkeen siirryttiin Sastamalan torille odottelemaan lähtöä ja siellähän oli oikein mukava tunnelma ja porukkaa paikalla tosi paljon, onnistunut startti seremonia kuulutuksineen ja kuljettaja haastatteluineen!

Eka lenkki piti sisällään kolme erikoiskoetta, jotka olivat n. 5, 10 ja 15km mittaisia. Tämä nykyinen vaihdelaatikko kuitenkin oli niin pitkällä perällä että jopa viivalta irtoaminen oli tuskallista ja risteyksissä piti käyttää ykköstä jotta homma eteni, siis aivan kauhea ajettava ja jopa vaarallinen! Kakkosella oli lähtö parikin kertaa lähellä, kun sopivaa pykälää ei löytynyt ja moottori ei ollut ns. alueella ollenkaan ja mentiin pitkin ojan reunoja.

Olimme päättäneet että ennen huoltotaukoa emme katsele aikoja vaan koitamme päästä kisassa vain nyt eteenpäin. No, kolmosen lähtöön tullessa tuli puolentunnin lanssitauko ja Petteri alkoi kattelemaan Ajaksista tuloksia ja yllätykseksi johdimme luokkaamme 2,6 sek, ei olisi uskonut kaiken sen säätämisen jälkeen! No onneksi kolmas erikoiskoe oli todella nopeeta ja saatiin kolmosta ja nelostakin sisään ja ajo sujui suht mallikkaasti kun tuolla laatikolla vain voi.

Ja sitten taas jälleen kerran keskeytys luokkajohdosta, tällä kertaa kolmos erikoiskokeen loppupuolella. Oli sekin aika jäätävä tilanne, kun tullaan n.
kilometrin suoraa 155 kmh ja edessä on oikea takaviisto risteys ja jarrutuksessa jarrupoljin pamahtaa lattiaan! Onneksi oli tilaa laskea ns.
pitkäksi. Hetken siinä ihmeteltiin ja todettiin että etujarruja ei ollut, mutta sen verran oli pedaalissa tuntua että takajarrut vielä pelitti ja tietty käsijarru. Viestiä huoltoon, että tullaan hissukseen Ellivuoreen ja laitetaan vehkeet trailerille ja lähdetään kotia kohti kesken kaiken, jälleen kerran…
Vika löytyi jo lauantai iltana rikkoutuneen pääsylinterin muodossa.

Tässä välissä kiitos kisan järjestäjille, kaikki sujui hienosti ja tunnelma oli hyvä, lisää tällaista! Kiitos myös Tomille ja Anssille huoltohommista ja tietty kaikille meidän yhteistyökumppaneille jotka tämän mahdollistatte! Lauantaina oltiin Ketunpesässä jo ajoissa ja siinä tietty alkoi ihmettely asioiden suhteen. Petteri sanoi että tolla laatikolla ei Siuntion kisaan mennä.

Varovainen viesti kotimatkalla Kimtechille, että olisko mitään mahista saada sitä uutta laatikkoa jo Siuntioon mennessä? Vastaus tuli että tuo se lukko siitä nykyisestä laatikosta niin aletaan hommiin! Joten Äitienpäivän ohjelma oli siis vahvasti valmis, Tomi ja Petteri irroittivat laatikon Astrasta ja ennen Portugalin Poweria oli hommat valmiina.

Seuraavaksi siis tilataan uusi pääsylinteri ja laitetaan luokitellut uudet nelimäntäiset AP Racing jarrut eteen, ne on olleet jo hetken odottelemassa. Ja jos uusi laatikko valmistuu ajoissa niin sittenhän alkaa olla palaset kohdillaan Siuntion kisaa 27.6! Mutta hei, ollaas taas kuulolla kun alkaa tapahtua, kyllä me edelleen yritetään kovasti päästä tänä vuonna joku kisa maaliin!!!

Terveisin Foxhole Racing tiedotus

Toivakka ralli 14.2.2026


Moi jälleen, Toivakan kisaan oli Petterillä ja Apilla isot odotukset, mutta taitaa tämä kausi olla nyt pelkkää vastoinkäymistä.

Perjantaina aamusta saavuttiin kolmesta eri suunnasta kisapaikalle rapsakassa -24C asteen lämpötilassa. Astra jätettiin odottamaan trailerille iltapäivän sijoituskohdetta. Iso kiitos Toivakan Rengas ja autohuolto Astran yösijasta.

Petteri ja Api lähti nuotille. Reitti oli todella kompakti ja pienellä alueella, mutta aikas nopeaa tiestöä. Homma oli pulkassa jo 16.00

aikoihin ja sitten tiputettiin työntämällä hyhmässä oleva Astra lämpimään yösijaan odottamaan lauantaita. Tiimimme yöpyi historiallisessa Taulun kartanossa, joka oli oikein mukava ja kodikas paikka.

Lauantai aamu valkeni vielä perjantaita kylmempänä ja aamulla 9.00 aikoihin Toivakan lähistön virallisilla mittauspisteillä hätyteltiin jo lähes -27 C, onneksi Astra oli lämpimässä. Aamu oli hyvin leppoisa ja runsaan aamupalan saattelemana siirryimme Toivakkaan hakemaan Astraa yösijalta. Turvallisuustarkastus oli osaltamme hieman klo 11.00 jälkeen ja siitä siirryimme sitten paikalliseen kahvilaan odottamaan starttia, joka olisi osaltamme 12.13.

Ensimmäinen erikoiskoe viivästyi lähes tunnin, kun etuauto syttyi tuleen kesken ajon ja sitä sitten sammuttaessa aikaa kului. On aika puuduttavaa kuskeille, kun ollaan kypärät päässä ja pitäisi olla alle kymmenen minuuttia erikoiskokeen starttiin ja sitten istutaan autossa, kun varsinkaan ei tiedetty kauanko viivästys kestää. No sitten vihdoin homma alkoi rullaamaan ja kisa pääsi alkuun. Aivan tunnustellen eka pätkä läpi ja mikä parasta Astra toimi hienosti ja vauhtiakin alkoi jo pikkasen löytymään. Petteri ja Api ajoivat luokkapohjat pienellä sekunnin erolla ennen saman luokan Volvo 240 kuljettajia; Petteri Palohalme – Jenna Palohalme, sekä Jukka Airaksinen – Petri Lehtinen. Kakkos EK:lle oli jo hieman kutinaa, että voisi vauhtia koittaa nostaa ja kun vielä oli luvassa selkeästi nopeampaa tietä, niin sehän sopi meidän seniileille. Vajaalla kuuden kilometrin mittaisella erikoiskokeella tuli 7,2 s pohjat, joten nyt tuntui olevan maitti päällä.

Kuva: Ek Motorsport Media

Kolmoselle, joka oli ehdottomasti kisan nopein erikoiskoe, startattiin kivassa 8,2 s luokkajohdossa. Noin 5km erikoiskokeen lähdöstä vaihteistosta katosi viitosvaihde ja sehän sitten hidasti huippunopeutta lähes 20kmh. Oletus oli että johto sulaa tähän vikaan, mutta toisin kävi. Seniilit ajoivat 12,4 s pohjat ja nyt luokkajohto oli mukavat 20,6 s.

Kuva: Kiia Kajala

Kolmosen jälkeen oli huolto, jossa sitten aloimme arpoa jatkammeko vaiko emme. Huoltoherrat Tomi ja Anssi tarkastivat, että vaihteistossa ei ole reikää, josta öljyt tulisivat ulos. Ei ollut, mutta pientä vuotoa oli ja lisättiin vaihteistoöljyä varoiksi. Seuraava erikoiskoe kun oli toki kisan pisin mutta hitain, niin todettiin että ilman vitosvaihdettakin saattaisimme luokkajohdon pitää. Pikkasen evästä ja Petterille Finrexiniä lisää, kun oli alkanut perjantai iltana tuntua että flunssa iskee kimppuun.

No tarina päättyi huoltotauon ulostuloon, kun laatikko meni totaali jumiin ja Astra ei liikkunut ei eteen eikä taakse. Keskeytysilmoitus peliin ja huoltoherrat lähtivät hakemaan traileria Toivakasta.

Jos jotain positiivista yrittää löytää niin Astra kyllä pelittää hienosti ja alusta, jarrut ja laatikko ovat todella kohdillaan. Myös uudet Fri.tech. jarrupalat tuli testattua ja ihan on eri settiä kuin aikaisemmat F-merkkiset. Myös erikoiskokeiden 2 ja 3 ajat olivat ok.

Ja onneksi laatikko antautui huoltoon eikä nelos erikoiskokeelle, sillä sitten kotiinlähtö olisi venähtänyt ainakin kolmella tunnilla!

Sunnuntaina sitten valtasi masennus ja motivaation puute. Kaikki tiimin autot, huoltoautoa myöten ovat siis suomeksi sanottuna p-sk-na, ei kiva. Astran laatikon pääty avattiin ja vitosen rattaat olivat tulleet tiensä päähän ja myös jumittivat sen laatikon. Vaihteisto on tehty Latviassa ja aikaisempi omistaja laittelee huomenna infoa pajasta ja katsotaan saadaanko uusi vitosen rataspari.


Joka tapauksessa Keuruulle emme ole lähdössä, koska aika loppuu kesken. Koitetaan saada laitteet kuntoon Sastamalan kisaan 9.5.

Iso kiitos Yellow Racing Teamille hienosti järjestetystä kisasta, kaikki osa-alueet kunnossa laadukkaista materiaaleista alkaen, muut sarjajärjestäjät voisivat ottaa oppia, kuinka hommat hoidetaan!

Kiitos yhteistyökumppaneille ja huoltoherroille, eipä nämä hommat ilman teitä onnistu!

Palataan aiheeseen jossain kohtaa, terveisin Foxhole Racing tiedotus


Rantabaari ralli 24.1.2026 Savitaipale

Surullinen alku kaudelle

Rantabaari ralli ajettiin 24.1 Savitaipaleella ja tiimimme oli myös ilmoittautunut joukkuekilpailuun kymmenen muun tiimin tavoin. Kalustoa oli hierottu kuntoon pieteetillä ja odotukset olivat korkealla sarjan avauskisan suhteen. Perjantain oli nuotituspäivä, jolloin Petteri ja Api kävivät piirtelemässä pätkät paperille. Henri ja Mikael taasen ajavat ilman nuottia niin heillä kisa alkaisi vasta lauantai aamusta. Katsastuksen jälkeen kokoonnuttiin odottelemaan lähtöä Savitaipaleen torin kupeeseen.

Petteri ja Api starttasivat numerolla 25 tiimin uudella
Astralla reitille ja kisa alkoi mollivoittoisesti, kun uutukaisemme alkoi
lykkää jäähdytysnestettä pihalle jo lähtöjonossa. Lähtölipun heilahdettua
kurvattiin heti tien sivuun ja huolto oli onneksi vielä paikalla ja sai vuodon
kuriin ja nestettä lisättyä. Tosin kyllä siinä ”seniilien” keskittyminen sai
vähän kolausta kun meinasi tulla kiire jo ekalle pätkälle. No viivalla oltiin
ihan ajallaan ja herrat yritti saada ns. paketin kasaan. No ei se Astra jostain syystä toiminut kunnolla, vaan prötäsi yläkierroksilla ja kulkua uupui aika lailla totutusta.

Silti ykkösen aika ihan yes ja luokan toisena. Kakkosella sitten kulku vain huonontui ja pataan tuli aika raikkaasti. Huolto oli kakkosen maalissa odottamassa ja ongelmaa yritettiin paikallistaa, mutta ei sitä siinä aukottomasti osattu havaita. Kolmosen alku viivästyi melkein tunnilla koska ensihoitoautot olivat kovassa käytössä ja näin oli pakko odotella. EK:n alussa n. kaksi kilometriä Astra pelitti kuten testeissä ja sitten alkoi taas käyntihäiriöt. Pätkän maaliin päästiin juuri ja juuri. Huolto oli aivan pätkän maalissa odottamassa. Pelti auki ja ihmettelemään, lämmityslaitteen letku sylinterikannen päässä oli halki n. 1cm matkalta ja laski paineella kaikki jäähdytysnesteet suoraan puolan päälle. Keskeytys oli siis ainoa vaihtoehto, kun varaosaa ei ollut mukana. Joten ”seniilit” pihalla kisan puolessa välissä. Huomioidaan myös se, että huolto Ducatomme hajosi syyskuussa ja meni silloin heti pajalle, mutta ei sekään ole tullut vieläkään kuntoon, joten oltiin aika ohkaisella varustuksella liikkeellä.

Nuoriso osaston kisa olikin sitten suorastaan dramaattinen. Numerolla 47 startanneet Henri ja Mikael kokivat jotain sellaista EK:lla yksi, mitään kenenkään ei pitäisi kokea. Jo huomattavasti aiemmin pätkälle lähtenyt kilpailija oli kaatanut autonsa keskelle tietä katolleen ja poikien tullessa paikalle ei ollut mitään varoitusta kyseisten kilpailijoiden toimesta!

Törmäys lähes 90kmh vauhdilla mutkan takana tiellä seisseeseen autoon teki rumaa jälkeä ja myös henkilövahinkoja tuli sairaalakäyntien verran. Ainekset pahempaakin oli olemassa mutta pientä onnea oli sentään matkassa. Tätä asiaa saatetaan selvitellä vielä jokunen tovi…

Incar video tapahtuneesta;

Joten tämä kisa olisi melkein saanut jäädä väliin, niin huonot tunnelmat olivat eilen, kun palattiin kotitallille.

Tätä kirjoittaessa Astra on jo suunnilleen kunnossa, mutta
Cliosta ei välttämättä kalua enää tule. Joukkuekisan osalta on nyt heitettävä
pyyhe kehään, koska se on selvä, että Henriä ja Mikaelia ei Toivakassa nähdä
viivalla. Astraa käydään testaamassa ensi viikonloppuna ja jos kaikki on ok,
niin sitten laitetaan Toivakan ilmomaksu sisään.


Kiitos kisan järjestäjille upeasta reitistä, ja huollolle kovasta ponnistelusta; Tomi, Anssi, Pete ja Janne!

Tässä tämä tällä kertaa lyhyesti. Palataan asiaan viimeistään Toivakan aikaan 13. - 14.2

Terveisin Foxhole Racing tiedotus