HRT Historic rallisarja 2021+ muut kisat

Kontiolahti Ralli 27.2.2021 (Hamu Ry) Kaarle ja Henri

Kaarlen ja Henrin kisa täällä varmistui, kun he saivat sarjaan ilmoittautuneelta kuljettajalta ”peruutuspaikan”, joka takasi myös sen, että lähtönumero olisi jotain muuta kuin jossain 200 luokkaa. He ilmoittautuivat Lada merkkiluokkaan ja pääsivät näin luokan viimeisinä lähtijöinä matkaan jo numerolla 52.

Kisakeskuksena toimi Kaisa Mäkäräisen kotistadion, Kontiolahden ampumahiihtokeskus, jossa oli kaikki toiminnot huoltoa myöden.

Reitti oli todella kompakti ja EK-kilometrejä luvassa n. 44. Lunta oli riittämiin, vaikka jo alkanut ”kevät” pukkasi täälläkin päälle ja oli pieni pelko, että tienpinnat alkaisivat pehmetä, mutta onneksi sen verran pitkään jatkuneet pakkaset pitivät tien pinnat kovana. Lada merkkiluokka kuuluu ennakko tutustuttaviin luokkiin, joten kuljettajakaksikkomme olivat siinä suhteessa altavastaajien asemassa muihin nähden.

Sen ei annettu häiritä, koska kokemusta ja kilometrejä täällä oltiin kartuttamassa.

Kisapäivän sää oli varsin mukava nolla asteinen ja vaihdellen kaikkea auringon, pilvisyyden ja lumikuurojen välillä.

Liikkeelle autokuntamme lähti puolen päivän pintaan, tavoitteenaan ajaa kisa varmasti läpi vauhtia nostaen.

Ensimmäinen lenkki piti sisällään kaksi yli 13 km erikoiskoetta. Joutsan rallispesiaalissa, joka oli ensimmäinen kilpailu, vaivannut jännitys taisi olla tipotiessään ja kisa lähti sujumaan suunnitelmien mukaan. Upeat pohjois-Karjalaiset korkeuseroja sisältäneet tiet eivät jättäneet kylmäksi, vaan kehuja sateli tauolla, niin reitin luonteesta, kuin kunnostakin.

Kakkos EK:lla pojat saivat edellä lähteneen kiinni ja ohituspaikkaa odotellessa aikaa tuhraantui jonkun verran. Kanssakilpailijan vaihdelaatikko oli jumissa, mutta se ei kyllä silti oikeuta olla katsomatta peiliin, kun takaa ajetaan kiinni. Jos on jo oma kisa pilalla, niin pitääkö sitä toisen suoritusta haitata?

Tässä linkki kakkos EK:n tapahtumiiin: https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.y...

Tauolla auton tsekkaus, kaikki kunnossa ja matka jatkui vajaan puolen tunnin tauon jälkeen kohti kahta viimeistä erikoiskoetta. Mainittakoon tässä välissä että ”Putin” toimi kuin se kuuluisa ”junan vessa” ja kulki raikkaasti kuten tammikuussa ensimmäisissä testeissä, hyvä niin.

Toisella lenkillä oli myös kaksi erikoiskoetta, joiden yhteispituus oli n. 17 km. Ne sujuivat mallikkaasti ja maaliin tullessa herrat totesivat sijoittuneensa luokan viidennelle tilalle, mikä oli varsin kelpo suoritus.

Kisan aikataulu ansaitsee kehut. Paikan päälle saavuttiin klo 11.00, klo 11.30 suoritettiin katsastus lähtöjonossa ja pikkaisen vaille 12.00 lähdettiin reitille. Kilpuri ajettiin kisan jälkeen traileriin n. 15.20 ja matka takaisin mökkimajoitukseen Kesälahdelle alkoi. Varsin sutjakka aikataulutus, eikö vain?

Tällä kertaa oli käytössä kaksikin In-car kameraa ja mökkimatkalla katsottiin jo kertaalleen kaikki EK-kuvaukset läpi. Oli hienoa huomata että ajo oli vapautunutta. Lähdöt viivalta onnistuivat kaikilla erikoiskokeilla ja ei jääty jauhamaan paikoilleen. Pääsääntöisesti vaihteiden käyttö oli kiitettävää ja pienellä vaihteella vinguttelua ei ollut. Lisäksi mutka ajo oli pyöreätä, jolloin matka joutuu ja ”sisäimu” ei yllätä.

Videoita kyllä katsottiin ja spekuloitiin vielä useasti illan aikana, melkein jopa saunan lauteille asti ��

Kun vielä ”Putin” toimi moitteettomasti, niin tästä on hyvä jatkaa kevättauolle odottamaan sorakauden alkua. Onnistuneen ajon jatkoa ajatellen nyt aletaan teroittamaan jarrutuspaikkoja ja katsotaan sitten seuraavissa kisoissa, kuinka niitä saadaan hiottua ja sitä kautta pätkäaikoja parannettua.

Kiitos teamille kisasta ja ennen kaikkea Laukkasen perheelle viikonlopun Kesälahden mökkimajoituksesta ”täyshoidolla”!

On siis kevättauon aika. ”Putin” kokee täydellisen alustaremontin ja se matkaa jo tulevana keskiviikkona kohti Lahtea, paikan varmaan tiedättekin…

Tiedotus palaa asiaan alustahommista, kun on lisää kerrottavaa, muuten odottelemme seuraavaa Kaarlen ja Henrin kisaa, joka on Hamu Ry:n Harrastesarjan Tammisaaren osakilpailu 8.5. Muutakin kerrottavaa saattaa kisarintamalla tulla, mutta siitä lisää, kun ja jos varmistuu ulkomaille lähtö toukokuun lopulla.

Hyvää kevään jatkoa, toivoo tiedotus!

Mesikämmen ralli 13.2.2021

HRT sarjan 2021 kauden avaus ajettiin Ähtärissä. Torstai iltana kuljettajat saapuivat paikanpäälle perjantai aamuna alkavaa nuotitusta varten. Reitti oli kompakti neljän EK:n nippu, yhteensä n. 54 km pikataivalta ja viimeinen EK peräti 27 kilometriä pituudeltaan. Nuotituksessa huomiota kiinnitti se, että vaikka lunta oli mukavasti, niin penkat olivat pelkkää pakkaslunta ja niihin ei paljoa nojailla kannattaisi. Erikoiskokeista kakkonen ja kolmonen olivat todella kivoja suht pieniä teitä, ykkönen taasen lähes täysiä ajettava metsäautotie ja nelonen näiden yhdistelmä, jossa jopa yli kilometrin suoria. Ei ehkä ihan sellaista mitä hissekisassa varsinkaan kaivataan?

Huoltoherrat Kaarle ja Iiro saapuivat kaluston kanssa Ähtäriin perjantai-iltana ja ohjelmassa ei ollut muuta kuin illallinen täydessä Hotelli Mesikämmenen ravintolassa, joka tietty Coronan takia suljettiin jo klo 22.00, ehkä hyvä niin kun seurattiin menoa ��

Kisa-aamuna huoltojoukkojen vahvuuteen liittyi keski-Suomen vahvistuksemme Anssi, joka ajeli Tikkakoskelta paikalle. Meillähän oli tällä porukalla kaksi autokuntaa hoidettavana kun Tommyn poika Roni toimi kartturina Ilkka Pohjosen Skodassa. Katsastus oli tällä kertaa, ainakin autokuntamme kohdalta, todellinen läpihuutojuttu, tuon tasoisen katsastus tapahtuman voisi viedä läpi aivan hyvin vaikka lähtöjonossa, jolloin saisi vaikka aikataulua taas tiivistettyä ja ainakin nyt pandemian aikaan välttää turhaa sisätiloissa porukalla oleskelua.

Kilpurin, ”Putinin”, kanssa oli edelleen suuri epäilys paristakin asiasta. Bensatankista irtoavaa ruostetta tuli jatkuvasti suodattimeen ja toinen tosiasia oli se, että auto ei todellakaan kulje niin kuin ensimmäisissä Saukkolan EK:n testeissä. Ensimmäisen asian ongelma oli tiedossa mutta uusi tankki tulee, kunhan Moskovan tulli suo. Toiseen asiaan ei oikeastaan ole selitystä vieläkään, mutta moottorin tekijän kanssa käyty keskustelu toi esiin jopa sellaisen mahdollisuuden, että jako olisi pompannut. Se asia on vielä selvittämättä. Tuo kun pitäisi sammuttaa aina kytkimellä vaihde päällä, että ei potkaise takaisin ja niin on nyt käynyt vahingossa muutamia kertoja. Toivottavasti tähän asiaan saadaan selvyys lähipäivinä.

Kisaa ajettiin tasan eka pätkä, vaikka se ei aikojen perusteella siltä näyttänyt. Luokkaan starttasi kolme autokuntaa, joista Arto Uusi-Rannan ja Jouni Näsmanin Corolla GT tiedettiin jo etukäteen sellaiseksi autokunnaksi, jonka vauhtiin ei ollut mitään asiaa. Ykkösellä Putinin kuljettajapari ajoi luokan kakkoseksi selvällä hajuraolla molempiin suuntiin. Taktiikka siis oli jatkaa sillä olemattomalla vauhdilla ja koittaa ottaa luokan kakkospaikan mukanaan tuomat sarjapisteet. Muuhun ei ollut mitään mahdollisuutta ajamalla, koska auto ei yksinkertaisesti kulkenut 120 kmh kovempaa!!!, koita siinä sitten. Tilanne muuttui heti toisen EK:n lähdössä, kun Uusi-Rannan Corolla sammui lähtöjonoon polttoainerele ongelmiin eikä enää suostunut käynnistymään.

Nelosen lähdössä oli vielä hymy herkässä...

Nyt olisi tarjolla luokan kärkipaikan mukanaan tuomat pisteet. Kakkonen ja kolmonen ajeltiin samaa mopo vauhtia kuin ykkös EK:lla ja tauolle tultiin tukevassa luokkajohdossa.

Tunnin huoltotauon aikana laiteltiin lisävalot nokalle ja säädeltiin kuskin penkkiä vähän enemmän takakenoon, kun ajoasento ei ollut oikein kohdallaan.

Kaikki kunnossa ja kohti viimeistä 27 kilometristä erikoiskoetta. Tavoite vain päästellä läpi ja koittaa ottaa pisteet kotiin. Nelos EK viivästyi lähes puolella tunnilla ja odottavan aika on aina pitkä, mutta päästiinhän sitä pätkälle lopulta. 13,7 kilometrin kohdalla lähes kilometrin suoran jälkeen huomiomerkille tultaessa Putinista veto loppui ja moottori sammui. Onneksi oli risteys mihin melkein pojat pääsivät rullaamaan ja paikalla olleet työnsivät sitten loput 50 metriä. Nopeasti pelti auki ja tarkastelua, ei tule polttoainetta, imuputki tukossa. Se oli sitten siinä.

Helpot pisteet vaihtui keskeytykseen, ralli on parhaimmillaankin pers..stä ja nyt ihan syvältä… Iso kiitos koko teamille, kaikki toimi ja kivaa oli tuloksesta huolimatta. Kuskia otti sen verran koville että ”unohtui” vielä yhdeksi yöksi Mesikämmeneen purkamaan traumojaan…

Elämä jatkuu ja tätä kirjoitettaessa on ”Putinia” jo alettu fixaamaan kuntoon ensi viikonlopun Kaarlen harjoituspäivää varten, yllättäen hänen toimestaan��.

Tänään myös selvisi se, että Kaarle ja Henri lähtevät Kontiolahti ralliin joka ajetaan samana viikonloppuna kuin Arctic MM-ralli Rovaniemellä.

Tiedotus jatkaa Kontiolahden tapahtumien jälkeen.

Foxhole Racingin tiedotus palailee tauolta, joka alkoi lokakuussa 2017, tästä eteenpäin taas tarinaa luvassa jos ja kun kisoja toivottavasti ajetaan…

Uusi auto ja uudet kujeet, se ehkä kuvailee parhaiten
tilannetta. Se mistä tähän on tultu, niin löydät blogistamme: https://vitosellaviivalle.blogi.net/blog/

Testaamassa olemme käyneet jo pariin otteeseen Saukkolan EK:lla ja Samaraan on tullut EK kilsoja jo lähes 100 km. Pikkuviat alkaa olla karsittu ja nyt hipistellään vielä vähän pikkujuttuja.

Markko Rallispecial 23.1.21 (Hamu Ry)

Kauden 2021 avasi Joutsan Josemoran
rata-alueella ajettu neljän EK:n rallispecial. Tapahtumastahan teki mielenkiintoisen
se että nyt ei ollutkaan puikoissa Petteri vaan hänen jälkikasvunsa Kaarle ja
Henri, molemmat ihan ensimmäistä kertaa!!! Jokainenhan muistaa sen ekan kisan
ihan varmasti ja en usko että tämäkään poikien ”kovalevyltä” ihan helpolla pois
pyyhkiytyy. Kisaan mennessä saatiin vielä autoon tarrat ostettua ja asusteet maksettua :)

Kiva formaatti kisalla, kaksi EK:ta kahteen kertaan, EK
kilsoja olisi tietty voinut olla enemmän kuin tuo 14 km, mutta uskomme että
poikien jännityksessä se tuntui jopa pidemmältä? Kisa sujui hienosti ilman ajovirheitä
ja autokin pelasi melkein virheettä, mitä nyt yksi maajohto päätti irrota ennen
huoltotaukoa. Onneksi Kaarle korjasi sen itse kun huolto ei tiennyt missä se edes
oli, ite kun rakentanut niin tiesi! Paluumatkalla kotiin riitti kommentoitavaa
ajamisesta ja sen vaikeudesta. Itsekritiikki oli todella tervettä, hyvä niin!

Ensimmäinen kisa on siis suoritettu. Molemmat kuljettajat nyt
uutta kokemusta rikkaampana valmiina seuraaviin koitoksiin, joka lienee Tammisaari
ralli 8.5. (Hamu Ry)

HRT rallisarja + Petteri ja Tommy

Sarjan pitäisi alkaa 13.2 Mesikämmen rallilla Ähtärissä. Toiveet ovat korkealla että kisa ajettaisiin.

Uutta säätöä toi myös Iisalmi rallin peruutus ja korvaava kisa Lapinlahdella viikkoa myöhemmin (13.3). Meni kaikki majoitusvaraukset uusiksi jne.

Eihän tälle tilanteelle mitään voi mutta kisojen veivaaminen ei myöskään ole aina helppoa osallistujille. Osa on jo ottanut vapaita kisaa edeltävälle perjantaille ja sitten siirtyy viikolla eteenpäin niin eipä enää onnistu, kun silloin on jo eri tyypit lomalla!

”Putin” on ihan iskussa, mutta Saukkolan EK:n testeissä ilmeni se että etupään jousitus ei ihan toimi loikan jälkeen niin kuin pitää. Shimmaus mielessä vietiin tänään etutolpat Rally Systemsiin, mutta tuomio tuli heti tiskillä; näille ei voi tehdä mitään. Joku perus patruuna johon ei eväitä. No se oli moido ja tolpat takas takaluukkuun. Tämän jälkeen tehtiin yxi puhelu joka muuttaa kaiken, mutta vasta talvikisojen jälkeen, tähän palaamme kun valmista.

Nyt siis odotellaan Ähtärin ja Lapinlahden kilpailujen toteutumista, mitä tässä muutakaan voi?

Kävi kauden miten vaan, niin iso kiitos kuuluu kaikille jo tässä vaiheessa mukana oleville tahoille; Business Print, Car Aitta, Mannol, Mikebon, Suomen Autocaravanpalvelut, TKP palvelut ja kaikki muutkin ”syyllistyneet”

Tiedotus palaa asiaan, toivottavasti jo Mesikämmen rallin jälkeen…