CCV - kampikammion suodatusjärjestelmät

Kampikammion CCV huohotinsuodatus
Kampikammion huohotuspäästöt dieselmoottorilla varustetuissa veneissä ovat monesti ongelma. Moottoritila on pieni, hyvinkin umpinainen ja vailla kunnollista ilmanvaihtoa. Kampikammionhuohotus syntyy kun palokaasut ohivuotavat männänrenkaista palotilan korkean puristuspaineen vuoksi. Kampikammiossa nämä kaasut yhdistyvät öljysumuun. Moni dieselmerimoottori on johdannainen ns. maamoottorista; kuorma-auto, traktori, jne. Kun nämä moottorit muunnellaan merikäyttöön sopivaksi, on yksi suurimpia vaatimuksia pieni tilan tarve, varsinkin moottorin korkeus. Normaalisti maamoottorissa on syvä öljypohja jossa kampiakseli ja kiertokanget pyöriessään eivät kosketa öljypohjassa olevaa öljyä. Merimoottori ”madalletaan” useasti juuri öljypohjan osalta jotta asennuskorkeus olisi mahdollisimman pieni. Tämä muutos aiheuttaa sen että useissa merimoottoreissa kampiakseli ja kierokangen kaulat käyvät pyöriessään ”dippaamassa” öljypohjassa öljyn seassa ja aiheuttavat siellä valtavan öljyroiskesumun. Öljyroiskesumu yhdistettynä ohivuotopalokaasuihin aiheuttaa kampikammion huohotuksen, huolimatta siitä onko moottori kulunut tai ei. Huohottaminen johdetaan monen moottorivalmistajan osalta moottorin lohkon kyljestä tms. suoraan moottoritilaan. Tämä aiheuttaa näkyvästi moottoritilan öljyyntymisen, sekä epämiellyttävän hajun veneen sisätiloihin. Ilmansuodatin menettää nopeasti suodatuskykyään kun öljy kerääntyy sen pintaan ja moottori ei saa tarvitsemaansa ilmamäärää, jolloin polttoaineen kulutus lisääntyy. Moni moottoritilassa oleva laite ei siedä öljyä. Öljy kertyy mm. turboahtimeen, laturiin ja muihin konehuoneessa oleviin laitteisiin, jolloin näiden laitteiden puhdistus- ja huolto/vaihtokulut lisäävät veneesi käyttökustannuksia.CCV kampikammion suodatinjärjestelmä tarjoaa edullisen ja tehokkaan ratkaisun kampikammion huohotuksen ongelmien poistamiseen. CCV järjestelmällä poistetaan hallitusti kampikammion tuottamat haitalliset päästöt, jolloin suojataan veneen moottoritilan laitteistoa, sekä myös ympäristöä

Asentamalla CCV suodatusjärjestelmän saat seuraavat edut- moottoritila ja sen oheislaitteet pysyvät puhtaina- ilmansuodattimen vaihtotarve minimoituu- moottori toimii optimaalisesti- turboahdin ja välijäähdytin välttyvät öljykertymiltä- vähentää pakokaasupäästöjä kierrättämällä ohivuodon palokaasut takaisin moottoriin- moottorin sammutuksen jälkeen ei ikäviä öljykäryjä veneen sisätiloissa

CCV suodatuksen asennus ja toimintaperiaate
Moottorin alkuperäinen kampikammion huohotinulostulo yhdistetään letkulla CCV- suodattimen sisäänmeno liittimeen.
Suodatin erottelee öljyn ja palokaasun ja palauttaa kerätyn öljyn CCV suodattimen pohjalta takaisin moottoriin esim. tyhjennysletkun t-kappaleen kautta tai vaikka erilliseen astiaan.
Öljystä puhdistettu palokaasu ohjataan suodatettuna moottorin imuilmanoton sisälle ”ns” puhtaalle puolelle suodattimen päädystä tai välilaipan kautta.Asennuksessa haastavin kohta on se miten saadaan CCV suodattimeen kertynyt öljy palautettua moottorin öljytilaan.
Valmistajat eivät suosittele poramaan reikiä öljypohjaan öljyn paluu läpivientiä eli ”check valvea” varten. Jos moottorissasi on öljynvaihtoon tarkoitettu poistoletku tai putki, niin suosittelemme liittämään paluuputken näihin esim t-kappaleella tai muulla vastaavalla.
CCV suodattimien asennus sinällään ei ole vaikeata, mutta asennusohjeita tulee noudattaa, jotta moottorin huohotukselle ei tule esteitä. Jos kampikammion huohotus ei toteudu moottorinvalmistajan vaatimuksilla, voi moottorille aiheutua mm. tiivistevaurioita.
CCV suodattimissa on ”by-pass valve” eli ohivirtausventtiili. Venttiili aukeaa jos esim
CCV suodatin on tukkeutumassa, näin moottorin kampikammioon ei synny liiallista painetta.
Yleisesti asennuksessa huomioitavaa
Valitse CCV suodattimelle sopiva paikka moottoritilasta, huomioi CCV suodattimen sisään- ja ulosmenoletkujen taivutukset
-mittaa kampikammion ulostulon letkun tms sisämitta. Älä supista sitä, mieluummin kasvata. Valitse sopiva letkuadapteri (Volvon huohotinsuodattimen päähän voidaan tehdä läpivienti)
-etsi öljyn paluuletkulle sopiva liitoskohta, esim. öljynvaihtoletku tai putki (huom. asennusohjeen korkeustasot) Mikäli moottorista ei löydy paluuletkulle paikkaa voit johtaa öljyn paluuletkun erilliseen säiliöön
-käytä öljynkestäviä letkuja asennuksessa (HUOM, jäähdytinletkut eivät kestä oljyjä!)
-tarkista asennusohjeissa annetut korkeusmitat vs öljypinta
-CCV suodattimen poistoletkun asennuspaikka; suodattimen pääty, välilaippa, tms.-käytä kierreliitoksissa tiivisteliimaa, esim Loctite 542
Muuta huomioitavaa
CCV suodatinjärjestelmät ovat ns. ”retrofit” tuotteita eli jälkiasennettavia. Tuotteet myydään ilman asennusta. Vastuu asennuksesta ja sen myötä tuotteen toimivuudesta ovat tuotteen asentajalla.

Tuotteet toimitetaan englanninkielisillä asennus- ja käyttöohjeilla.
Materiaalitakuu on 1 (1) vuosi.
Fleetguard CCV suodatinjärjestelmä alkaen 623 € sis alv.
Asennustarvikkeet ja letkut erikseen
Ota yhteyttä, niin katsotaan sinun veneesi moottorin sopiva vaihtoehto.